15 år med aftalehåndtering: Hemmeligheden bag House of Controls vækst

“Hvad er der forsvundet fra lokalerne?” Det var det spørgsmål, som forsikringsselskabet stillede Lasse Sten, da han som daglig leder hos en distributør af computerudstyr anmeldte et indbrud på kontoret i Oslo. Det var det spørgsmål, som førte til, at han startede House of Control.

Her er historien i en nøddeskal: Forsikringsselskabets spørgsmål gav Sten et reelt hovedbrud. Han og kollegerne kunne simpelthen ikke sammensætte en brugbar liste over, hvad der manglede og var blevet stjålet. De vidste, at en konkret enhed var forsvundet, men de var usikre på vigtige data som modelnavn, indkøbspris og alder.

Sten, som i forvejen var serieiværksætter, indså hurtigt, at denne problemstilling på ingen måde var unik. Faktisk var den relevant for langt de fleste virksomheder, og dermed var idéen undfanget: Tyverimærkning knyttet til et digitalt register med vigtig information om priser, serienummer, udløbstider, brugere og anden vigtig dokumentation.

Markedet tog godt imod løsningerne, og virksomhedens levedygtighed blev hurtigt bekræftet af et stigende antal kunder. Og kunderne gjorde mere end bare at bruge tyverimærkningen. De stillede spørgsmål og kom med forslag. “Kan det digitaliserede register ikke også bruges til at give os overblik over større ting og løbende kontrakter, som vi har med leverandører og kunder?”

Og naturligvis kunne anvendelsesområdet udvides. Kundernes engagement startede en spiral af kundedrevet innovation og teknologisk udvikling, som stadig definerer House of Control den dag i dag. Det stod hurtigt klart, at værktøjet hjalp brugerne med at droppe leverancer, som de ikke havde brug for, få påmindelser i tide om aftaleudløb og automatiske fornyelser, eliminere personafhængighed og budgettere hurtigere og mere nøjagtigt.

I de første år var den typiske kunde it-chefer, men de nye anvendelsesområder og mulighederne for økonomiske besparelser tiltrak hurtigt interesse fra økonomidirektører (CFO), regnskabschefer og controllere. Med vores kerneprodukt Complete Control har vi i dag udviklet løsninger, som giver praktiske forenklinger og forbedringer af kundernes økonomistyring. De har fået fuldstændig og robust kontrol over det, som før var et virvar af kontrakter og fremtidige økonomiske forpligtelser.

Kravene i IFRS 16 og den nationale regnskabslovgivning om angivelse af leje- og leasingaftaler i balanceopgørelsen var som skabt til Complete Control. Som udgangspunkt er fremtidige leje- og leasingbeløb for huslejeaftaler, biler, fly og produktionsudstyr m.m. allerede registreret i løsningen. Sammen med førende regnskabs- og revisionsmiljøer udviklede vi en funktionalitet, som gør, at man enkelt, sikkert, nøjagtigt og hurtigt kan overholde det komplicerede regelværk.

Digital signering af dokumenter er blevet tilføjet inden for det seneste år og er et godt eksempel på vores løbende innovation. Funktionen gør det ikke bare hurtigere og sikrere at underskrive kontrakter med kunder og leverandører. Digital signatur kombineret med et digitalt register udvider også det potentielle anvendelsesområde til også at omfatte fx udlevering af udstyr til medarbejdere samt virksomhedsdokumenter.

Da investorerne i Viking Venture i 2015 købte aktiemajoriteten i House of Control, gav det virksomheden yderligere et løft. Professionalisering af ledelsen, bedre organisering af driften, fornyet fokus på kundetilfredshed, knowhow fra andre virksomheder, som Viking Venture har investeret i, større finansielle muskler til ekspansion på nye markeder for blot at nævne nogle få af de forbedringer, som samlet set udgør den største milepæl i virksomhedens historie.

Vi er overbeviste om, at House of Control er utroligt godt positioneret i forhold til at vokse videre på nuværende og nye markeder. En vigtig årsag – men langt fra den eneste – er behovet for effektivt overblik over og omkostningsstyring af et stigende antal kontrakter mellem virksomheder og internt i virksomheder. Vores løsninger kan anvendes af alle, uanset hvilke systemer kunderne bruger i dag. De er nemme at anvende, og kunderne oplever, at de hurtigt opnår en målbar gevinst. Det er et godt udgangspunkt for at bygge videre på den positive udvikling.