Sådan forbedrer du virksomhedens cashflow

Cash is King – uanset om I vil ekspandere eller tage hånd om udfordrende markeder. Vi giver dig syv tips til, hvordan du kan forbedre likviditeten i virksomheden.

1. Lav gode prognoser
For at få overblik over de forventede indgående og udgående kontobevægelser skal man først og fremmest udarbejde en prognose over indbetalinger og udbetalinger for en relevant periode. Jo bedre overblik du har over sikre indbetalinger og udbetalinger, desto hurtigere og mere præcise bliver prognoserne. De fleste vil blive overraskede over, hvor stor en andel af de indgående og udgående kontobevægelser der faktisk kan forudsiges. For de fleste virksomheder vil det være mest hensigtsmæssigt at have en rullende 12-måneders prognose for likviditeten.

2. Vær ajour med faktureringen
Der er ingen grund til at vente med faktureringen, når varerne er leveret. Måske kan I endda aftale, at visse dele af leverancen skal betales på forhånd? Har I overblik over faste aftaler med kunderne? Det første bud er at have styr på, hvem der er kontaktperson, og hvor fakturaen skal sendes hen. Det andet bud er at sende en faktura, som er nem for modparten at forstå.

3. Udnyt de tilgængelige tekniske indbetalingsmuligheder
Sender I fakturaer med posten? Eller er I gået over til at sende fakturaerne med e-mail som en vedhæftet fil? Desværre er begge dele temmelig gammeldags. I dag er det bedst at sende fakturaerne elektronisk direkte fra ERP-/regnskabssystemet. Måske kan I også indføre praktiske løsninger til omgående mobilbetaling eller kortbetaling i stedet for efterfølgende fakturering.

4. Vær ikke bange for at tage en snak med kunden
Betaler kunden ikke til tiden? Skriftlig kommunikation og rykkere kan både skabe afstand og blive overset. Hvis du i stedet ringer til kunden, kan du benytte lejligheden til at spørge, hvordan det går hos dem og spørge, om der er nogen særlig grund til, at de ikke har betalt til tiden.

5. Overvej at benytte factoring
Genvejen til at få pengene ind på kontoen i en fart er at få professionel hjælp. Ved at sælge fakturaerne til en tredjepart (factoring) får du pengene ind på kontoen med det samme, mens andre følger op på kundens betalinger. Bagsiden af medaljen er, at det naturligvis koster penge, i og med at I ikke får 100 procent af den pålydende værdi på fakturaen ind på kontoen. Mange virksomheder oplever dog, at det er en yderst hensigtsmæssig måde at forbedre likviditeten på, ikke mindst fordi reskontro og rykkere ikke er det, man helst vil bruge tid på.

6. Sænk omkostningerne
Som privatpersoner ved vi udmærket, hvordan nye faste udgifter kan komme snigende: Et nyt abonnement, et nyt månedligt bidrag, en ny levering til døren … Alt sammen gode ting, så længe vi bruger dem. Sådan er det også i virksomheder, for omkostningerne opstår som regel for at understøtte værdiskabelsen. Men i en dynamisk virksomhed ændres behovet for tiltag hele tiden, og så gælder det om at have overblik over de løbende aftaler. Du kan også sænke omkostningerne ved at genforhandle aftalerne, næste gang de skal fornyes – hvis du altså ved, hvornår det er.

7. Skab balance i betalingsfristerne
Har dine kunder og dine leverandører forskellige betalingsfrister? Skal du betale virksomhedens fakturaer inden for 14 dage, mens du giver kunderne en betalingsfrist på 30 dage? I så fald er du selv med til at skabe likviditetsproblemerne. Disse udfordringer kan blive større, når det går godt, og I vokser. Så stiger lønninger og udgifter til underleverancer nemlig, men du har ikke fået de nye indtægter ind på kontoen endnu.

Vi har udviklet Complete Control for at give vores kunder det fulde overblik over løbende indtægter og udgifter. De fleste kunder oplever, at de lynhurtigt tjener investeringen ind igen, eftersom overblikket over virksomhedens forpligtelser viser, at de har leverancer, som kan skæres fra.