Sådan øger virksomheden sine indtægter med et pennestrøg og en smule opfølgning

En kontrakt på årlige leverancer, som er indgået i 2010, er næsten 20 procent mindre værd i 2018, hvis den ikke er blevet tilpasset i takt med prisindekset. Hvad betyder det for bundlinjen?

Hos House of Control plejer vi at sige, at rygterne om, at inflationen er død, er kraftigt overdrevne. Selvom inflationen ganske vist ikke er lige så “sprællevende” som i 1970’erne og 80’erne, falder penge stadig i værdi.

 

Hvad betyder det for din virksomhed? Det betyder, at alle virksomheder med faste leverancer til sine kunder ifølge deres kontrakt bør have ret til at justere priserne i takt med forbrugerprisindekset. Og så er det selvfølgelig lige så vigtigt, at man husker at hæve priserne i henhold til aftalen, hvilket vi fortæller lidt mere om senere.

 

Tal fra norske Statistisk Sentralbyrå viser, at priserne i Norge er steget med

 

  • 18 procent siden 2010
  • 15 procent siden 2012
  • 11 procent siden 2014
  • 5,5 procent siden 2016

 

Hvad ville det betyde for bundlinjen i din virksomhed, hvis priserne blev justeret i henhold til den generelle prisstigning i landet?

 

Vi er selvfølgelig klar over, at mange markeder er præget af stor konkurrence, og at det ikke er alle virksomheder, der kan hæve deres priser. Vi vil dog vove den påstand, at langt flere virksomheder end i dag ville kunne få kunderne til at acceptere, at priserne justeres i henhold til forbrugerprisindekset. I det lange løb skal I vel trods alt vinde kundernes gunst på andre parametre end laveste pris?

 

Aftalevilkårene er ofte på plads – alligevel justeres priserne ikke

Vores erfaringer viser, at mange virksomheder faktisk er gode til at inkludere bestemmelser om prisjustering i deres aftaler med kunderne. Bestemmelser som disse er grundlaget for et langsigtet kundeforhold. Kunden oplever små, gradvise prisstigninger, leverandøren sikrer sin egen rentabilitet, og man slipper for krævende, men nødvendig genforhandling af aftalerne.

 

Selvom mange inkluderer prisjustering i deres aftaler, er der dog langt fra lige så mange, der sørger for at få gennemført justeringerne. Hvordan kan det være? Der er mange grunde til, at virksomheder ikke forvalter eksisterende kundeaftaler optimalt. Det handler om alt fra praktiske udfordringer såsom forglemmelser, til at man i stedet fokuserer på leverancer og salg, samt at det er uklart, hvor aftalerne befinder sig, og hvad der står i dem.

 

Heldigvis findes der er en løsning, som giver virksomheden en bedre forvaltning af kundeforholdene, samtidig med at de kan blive ved med at fokusere på vækst og kvalitet i leverancerne. Med Complete Control får virksomheden og den kundeansvarlige en påmindelse, når det er tid til at justere priserne. Indekserne er desuden tilgængelige via løsningen, så det kun kræver få tastetryk at foretage justeringerne.

 

Du har næppe brug for en lommeregner for at kunne regne ud, at indtægter på 10 millioner i 2010 skal være opjusteret til 11,8 millioner kroner i 2018 for at have den samme værdi. Det har stor betydning for bundlinjen i enhver virksomhed, eftersom lønninger, husleje og andre udgifter næppe har holdt sig i ro i samme periode.

 

Vil du vide mere om, hvordan indekser og prisjustering kan påvirke bundlinjen i din virksomhed?

 

Book en demo i dag!