Et smartere årsregnskab

Årsopgørelsen bør ikke være en arkæologisk udgravning i skabet. Resursebruget går ned, og præcisionen stiger, når du i stedet bruger enkle digitale værktøjer.

Vi har tidligere omtalt en rapport, som viser, at landets bedste økonomiafdelinger er tre gange så effektive som gennemsnittet. Årsagen er først og fremmest, at de udnytter den tilgængelige teknologi bedre. De bedste økonomiafdelinger bidrager også med økonomisk indsigt og råd til udviklingen af hele selskabet.

Nu er det straks tid til årsregnskabet. Hvordan skal du få lavet en mere effektiv årsopgørelse? Her er fem punkter, man kan arbejde med for at få en mere effektiv process:

  1. Leverandører: Få klarhed om åbne poster hos dine største leverandører.
  2. Kunder: Og få klarhed om de største åbne poster på kundesiden. Se om det er muligt at inddrive forfaldne krav.
  3. Ansatte: Afstem løn, arbejdsgiverafgift og skat. Sæt en frist for udlægsrefusioner. Få oversigt over indbetalinger til pensionsordninger.
  4. Aktiver: Vareoptælling husker du naturligvis, men husk også at få kilometerstand på biler med til d. 31. December.
  5. Væsentlige ændringer: Hent dokumentation for store nye kontrakter på både kunde- og leverandørsiden.

Bruger du Complete Control, ved du, at mange af disse opgaver løses både nemmere og rigtigere end før. Dette sparer brugerne for meget frustration i årsopgørelsen, samtidigt med at de bruger færre resurser.

Fællesnævneren hos vores kunder er, at den fulde oversigt over aktiverne og næste års forpligtelser blot er et museklik væk. Det samme gælder oversigten over store nye aftaler på både kunde- og leverandørsiden.

Virksomheder med bundsolid dokumentation på aktiver, forpligtelser og løbende udgifter samt indtægter viser bestyrelse, ejere og banken, at de har god strying og kontrol. Mange af dem beretter også om mindre revisorregninger.

Complete Control giver dig fuldt overblik over de forpligtelser, der er påløbet i 2017, og dem der kommer i 2018. Forbered årsregnskabet for 2018 og bestil en demo i dag!