Hurtigere og mere præcise budgetter

by House of Control | 13-10-2017 16:09:47

Det er enklere end du tror at lave et budget for 2018, som både er mere præcist og som tager kortere tid end nogensinde før.

Præcise estimater for kommende års indtægter, omkostninger og pengestrømme handler i stor grad om kontrol over ting, som allerede er aftalt. Præcise estimater bliver til hurtigere budgetprocesser, når du tager smarte værktøjer i brug.

Hvis vi siger 2018-budgettet, hvad tænker du så? Associerer du det med engagerede møder om delmålene, som skal nås næste år? Et vigtigt strategisk styringsdokument? Eller får det dig til at tænke på skænderier om ubetydelige poster? Eller kedelig og triviel søgning efter faste udgifter og indtægter?

Jo større virksomhed og jo større vækst, desto vigtigere er det at lave solide budgetter. I House of Control ved vi, at mange drømmer om budgetprocesser, hvor “pligt-tingene” ordnes i rekordfart, så der bliver mere tid til at fokusere på målene, som engagerer organisationen.

Vejen til hurtigere og bedre budgetter

Hvordan kan du komme derhen? Vi kender ikke strategien for din virksomhed, men vi har arbejdet med tilstrækkeligt mange kunder – og os selv – til at kende det, der skal til for at få en effektiv budgetproces knyttet til “pligt-tingene”.

  1. Realistiske fremtidsudsigter. Prognoser er selve grundlaget for budgettering. Hvilke medarbejdere behøver I for at nå næste års mål? Hvad med investeringer, markedsføring, annonceringer osv.?
  2. Tilgængelig og præcis information. Præcist hvor meget koster leasingaftalerne på bilerne i Afdeling C? Hvor høj bliver huslejen for butikken i by D næste år? Har I værktøjerne til at hente sådan information hurtigt og korrekt?
  3. Hurtig og pålidelig bogføring. Jo mere opdateret og præcis information der kan hentes ud af regnskabet, desto bedre information giver det til næste års budget. Og modsat: Store fejl i årets regnskab fører som oftest til, at I flopper med næste års budget.
  4. Et godt rapporteringssystem. Bogføringen skal være rigtig, men det er først, når det bliver omsat i rapporter – gerne med god grafik – at det bliver hensigtsmæssig information for dem, som skal lave budgetterne.
  5. Entusiastisk og forpligtende tone fra toppen. Det er ledelsens ansvar at budgetarbejdet opleves som vigtigt for alle involverede. Det skal ikke være noget I må gøre, fordi bestyrelsen, ejerne og banken beder om det; budgettet og processen skal være meningsfyldt arbejde af stor strategisk værdi for selskabet.

At tage Complete Control i brug er hurtigt og enkelt. Noget at tænke over før budgetprocessen sættes i gang? Book en demo i dag!

 

 

Additional Reading